Friday, December 3, 2010

8 Tanda Anda Sakit Buah Pinggang

Posted: 30 Nov 2010 11:34 PM PST
Kebanyakan kita memang tak perasan jika menghidapi sesuatu penyakit. Terutamanya pada peringkat awal. Sering beranggapan yang ia hanyalah sakit biasa saja. Ataupun memang memandang remeh akan hal tersebut. Mungkin ada yang kata;

"Eleh, sakit sikit jer ni. Takyah lah awak risau. Kejap lagi baiklah tu."

Sebaiknya anda harus peka dengan keadaan kesihatan tubuh sendiri. Lakukan apa yang patut sebelum sesuatu penyakit tu melarat. Contohnya, jika nak tahu sama ada anda menghidapi sakit buah pinggang atau tak, cuba lihat tanda-tanda di bawah ini;


1. Bengkak Badan

Mengalami bengkak air yang teruk dan rasa sakit pada pinggang, kaki dan bahagian dalam tumit kaki.


2. Demam

Mengalami demam yang berulang. Contohnya - anda demam beberapa kali dalam seminggu.


3. Gatal-gatal Badan

Sekiranya seluruh badan anda mengalami gatal-gatal, ia menandakan badan anda banyak toksin.


4. Hilang Selera Makan

Selera anda hilang secara tiba-tiba. Bila makan, terasa macam nak muntah. Kesannya, anda akan mengalami penurunan berat badan secara tiba-tiba.


5. Kerap Buang Air Kecil

Kerap buang air kecil(kencing) di waktu malam. Tapi setiap kali kencing, hanya sedikit saja yang keluar.


6. Mudah Letih

Anda akan berasa mudah letih berbanding sebelum ini. Kalau selalu anda boleh melakukan aktiviti lasak tanpa masalah, tapi kini prestasi anda dah tak seperti biasa.


7. Sakit Kepala

Anda sering sakit kepala yang berpunca daripada tekanan darah tinggi.


8. Sakit Pinggang


Sakit Pinggang


Anda terasa macam menyucuk-nyucuk dan sakit di bahagian pinggang. Rasa sakit pada bahagian dalam dan bukan pada tulang.

Ada sesetengah anda ia datang sekali-sekala dan sesetengah yang lain pula merasainya secara berterusan.



Sekiranya anda sedang mengalami memana tanda di atas, beberapa petua boleh dicuba untuk dijadikan ubat. Antaranya;



dan



Mudah-mudahan sedikit sebanyak ia dapat membantu anda yer.

1 comment:

armouris said...

info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang